kasvun ammattitaitovaatimukset

1. Opiskelija työskentelee kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja ammattieettisten ohjeiden mukaan.

-otaa toisten ihmisten kultuurit huomioon
-noudata valtakunnalista ja päiväkodin sääntöjä
perustelee omaa toimintaa työpaikalla
-ei saa kertoo lasten asioita eikä työpaikan asioita eteen päin
-tutustun työpaikan kierrätysksen ja toimii sen mukaan
-omavalvonta suunnitelma on laadittava toiminta yksikön johdon ja henuilökunnan yhteistyönä tutusttaan työpaikalla ohjeisiin.

2. opiskelija suunnittelee työtään ja tekee yhteistyötä työryhmän kanssa.

-keskustelee työvyhmän kanssa päivän täpahtumista
-ottaa vastuuta asioista ja ottaa huomioon muut työntekiät
-kertoo lasten vanhemille miten lasten päivä on mennyt.
keskustelee gollegoiden kanssa keskenään sisäisesti
-puhuu ja juttelee lasten asioista työympäristön keskuudessa.
-pitää ottaa selvää saako lapsi kuvata eli kuvaasalupa

3. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kasvun ja osallisuuden edistämistä.
-hankkii tietoa lapsen motorisesta ja psygologisesta ja sosiaalisesta kehityksestä
-hankki tietoa lapsen avantarpeesta vessankäynnissä pukemmisessa, syömisessä, liikumisessä, nukumisestä ja kysyy lapselta ja vanhemilta lapsen toimeentulosta kysyy vanhempien
-työntekijä ja vanhemat keskustelee lapsen sosiaalisista kehityksestä ja kysyy vanhempien toiveita esim miten lapsi puhuisi
-suunitelee vanhempien ja työnteköiden kanssa edellä mainittujen tietojan avulla
-työskentelee suunnitelmien mukaisesti vanhempien ja kollegoiden kanssa arvio miten suunnitelu on edennyt.

4. opiskelija toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
-huomio yksilölliset tilanteet esim jos perheessä on vaikkeaa niin otetaan se huomioon tekee hyvän tunnelman kaikille vuorovaikutustilanteessa.
-läsnäolo tarkoittaa sitä että juttelee, leikkii, kuuntelee lapsia
-vuorovaikutustilanteissa yritetään tukea lasta esim ristiriitatilanteissa
-eri äidinkieli kuin suomi niin voidaan käyttää apuna kuin ja selkokieltä
-käyttetään tukiviittomia selkokielttä ja kuvia.

5a.opiskelija edistää kasvua ja osallisuutta käyttäen alan työmenetelmiä -välineitä ja materiaaleja.
-ymmärtää eri ikäisten lasten tarpeita päivittäin
-jos lapsella on ongelmia niin kuuntelee ja hyödyntää sillä tavalla ja tukee lasta heidän ongelmissa
-tukee onnistumisen tunteita .ei anna periksi helposti sillä tavalla hän saa onnisyumisen tunteita sillä tavalla lapsi oppii että hän osaa.
-käyttää työssään lapsen voimavaralähtöisesti että lapsi saa itse oppia eikä hoputaa lasta esim ruokailutilanteissa syömään nopeammin kuin lapsi itse.
-ottaa ympäristön huomioon esim puut ja luonto hyödyksi esim retkellä
-esim lapsi oppiitekemään palapelin
5b. osallistumisen ja yhdessä toimimisen edistäminen
-itse ettei aikuinen heti tee palapeliä lapsen puolesta vaan kannustaa lasta itse tekemään palapelin
-ottaa mahdollisemin nopeasti lapsen tuen mitä hän tarvitsee ja kertoo niistä vanhemmille mahdolisimman nopeasti mitä tuki toimii lapsi tarvitsee.
-tukee lapsien kykyjä toimia ryhmässä itsenäisesti
-jos on piiri niin tekee tavoitteellisesti loppuun eikä jätä kesken
-lapsi tekee esim laulupiiri että lapsi mukaan siihen ettei pakota häntä laulamaan
-kaikki pystyvät liittyy piiriin
-selvittää lasten kanssa yhdessä riitatilanteen.

6.opiskelija ohjaa ja avustaa päivittäisissä toiminnoissa.
- pyrkii ohjamaan lasta tekemään itse. ei tee puolesta
-tekee päiväkodista turvalista sellaista että lapsi pystyis oma alotesti
-pitää huomioida että piha olisi puhdas ja turvalinen ja tarkaile ettälapsi liikuis ota huomioon jokainen lapsi
-osaa käytää lasten apuvälineitä käytä esim tapletia turvalisesti huomioi etei lapset mene vääriin sivuihin ja opea käytä laiteita

7.opiskelija huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista terveydetä ja turvallisuudesta.
-jos lapsi on kipeä niin ottaa yhteyttä vanhempiin.
-varmistaa ettei lapselle käy esim. puusta tippuminen lelut ja leikkipaikka on turvalinen ettei lapsi satuta muita säänmukainen varustus hygienia. jos se on huonolla tuulella kuin ennen tietää mitä tehdä jos tulee esim tulipalo tai muu vaaratilanne ja tietää missä on ensiapuvälineet.
-huolehtia lapsen kanssa leikimisen jälkeen sivoa omat jäljet ja pitää sisätilat siistinä.
lasten pirokset seinällä tuovat iloa ja tavarat omilla paikoilla.
-kannustamalla lasta auttaa antaa läheisyyttä, ohjaa nukumaan, nevoo syömään ja opettaa liikkumaan
tarpeeksi ettei ole kiusaamista.
-neuvo lasta miten käydä vessasa ja pukemisen neuvoa kuinka leikiä turvalisesti esim saksien käytämistä

8.opiskelija antaa tietoa palveluista.
-työryhmä juttelee että onko neuvolat käyty ja tekee yhteistyötä vanhempien kanssa ja terveydenhoitajien kanssa.
-ohjaa asiakasta palvelujen kanssa.
-lähihoitajilla on velvolisuus ilmoittaa vanhemmille ja vanhempien tehtävä on ilmoittaa terveydenhuollolle

9.opiskelija ylläpitää turvallisuutta työkykyään ja työhyvinvointiaan
-noudattaa työturvallisuus ohjeita
-toimii hygeniallisesti esim pesee kädet wc:n jälkeen
-toimii siten että ei valita valita eikä kiroile työpaikalla
-tekee erorkonomisesti opiskelia arvio ja kehittää toimintaansa
-ettei arvio itseään liian korkealle taikka matalalle että se on vealistinis

10.opiskelija arvioi ja kehittää toimintaansa.
-tunnistaa missä on hyvä ja missä pitää vielä kehityä
-kehittää omaa työtään jos on korjattavaa niin ei ala valitaa
-jos ongelma tilanne on paha niin se ratkaistaan työryhmän kanssa.
-koulutukset / kansiot
-pitää ottaa huomioon työn kuormitus esim selälleen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

lähihoitajan historia